PHL Geschrieben 19. Mai 2005 Melden Geschrieben 19. Mai 2005 Nun ist es endlich offiziell: US Airways und America West haben fusioniert und werden künftig unter dem Namen US Airways operieren!!! Aus der siebt und achtgrößten Fluggesellschaft der USA entsteht nun der fünftgrößte Carrier in den Staaten, der nun hauptsächlich Southwest und JetBlue im Low Cost Geschäft angreifen will. Als Primary Hubs sind Phoenix, Charlotte und Philadelphia vorgesehen, als Secondary Las Vegas und Pittsburgh.
jumpseat Geschrieben 20. Mai 2005 Melden Geschrieben 20. Mai 2005 Der neuen Airline fehlt etwas elementares, ein Hub im Mid-Continent. Andererseits könnte sich nun wieder ein PHX- (ooder gar LAS-) Flug der LH rentieren...
PHXFlyer Geschrieben 20. Mai 2005 Melden Geschrieben 20. Mai 2005 Andererseits könnte sich nun wieder ein PHX- (ooder gar LAS-) Flug der LH rentieren... Das duerfte auch davon abhaengen, ob die Star Alliance einen LCC im Buendnis haben will, insbesondere einen, der direkt mit United im Westkuestenmarkt konkurriert. Ich denke mal, dass America West eher daran gelegen ist, neue Strecken fuer all die A330 zu finden, die in den naechsten Jahren geliefert werden sollen. Wenn es also zu einer Neuauflage von PHX-FRA kommen sollte, duerfte die Strecke eher von US Airways bedient werden. Ein A330-200 waere auch kapazitaetsmaessig besser dafuer geeignet.
Gast Fly_4U Geschrieben 20. Mai 2005 Melden Geschrieben 20. Mai 2005 Das duerfte auch davon abhaengen, ob die Star Alliance einen LCC im Buendnis haben will... Gute Frage. Es kommt natürlich darauf an, wie sehr US dann zum LCC mutiert, zumal man in den USA ja eigentlich eine andere Auffassung eines Low Cost Carriers hat. Meiner Meinung nach können LCC´s eine sehr sinnvolle Ergänzung der großen Allianzen sein, bedienen sie doch teilweise Märkte, die oftmals nicht in das Konzept einer Konzern- bzw. Traditionsairline passen. Einfach mal abwarten, was passiert.
snooper Geschrieben 20. Mai 2005 Melden Geschrieben 20. Mai 2005 Faktisch wird dies das Verschwinden der Marke AmericaWest mit ihren farbenfrohen Layouts bedeuten! Andersherum hätte ich es besser gefunden.. Schade!
Chris99 Geschrieben 20. Mai 2005 Melden Geschrieben 20. Mai 2005 Zur Information: 2 Meldungen aus USA in englisch: Reuters America West to acquire U.S. Airways Thursday May 19, 9:21 pm ET By John Crawley WASHINGTON (Reuters) - America West Holdings Corp. (NYSE:AWA - News) and a group of investors would buy bankrupt US Airways Group Inc (OTC BB:UAIAQ.OB - News) in a bid to compete with low-cost rivals under a merger plan announced on Thursday. Using approximately $1.5 billion in new capital, the deal would save No. 7 US Airways from possible failure and expand the reach of No. 8 America West in lucrative eastern markets for business travel like Washington and New York. The combined carrier would also fly internationally. The airline would become the sixth-biggest domestic carrier based on a key measurement of passenger revenue and would use the US Airways name but be based in Tempe, Arizona, America West's home turf. The transaction would begin with a marketing alliance and unfold in stages -- taking up to three years to complete. "A combined US Airways/America West places the new airline in a position of strength and future growth that neither of us could have achieved on our own," said Doug Parker, America West's chief executive. Cost savings will come partly from staff reductions and reducing the fleet by 60 planes. Parker said in an interview he did not expect big layoffs during the transition. "It's largely dependent on attrition between now and then." The companies currently employ 43,000 people and operate roughly 400 aircraft combined. The carriers said the deal would create a carrier with $10 billion in annual revenues and about $2 billion in total cash. They hope to close the transaction this fall. Parker said the new airline would be healthy enough to make money even with oil prices at $50 per barrel. Record fuel prices are blamed for staggering industry losses, including the $282 million first quarter loss posted by US Airways. The deal is the first big airline combination since American Airlines (NYSE:AMR - News) gobbled up TWA in 2001, and the most dramatic in a series of moves by big carriers to survive the industry's worst ever downturn. Arlington, Virginia-based US Airways and America West said they would initially operate separately and create an alliance to coordinate scheduling and frequent flier programs before fully combining operations. Financially stable with $33 million in first-quarter profits, America West has been eager to grow and take on bigger carriers and low-cost rivals like Southwest Airlines (NYSE:LUV - News) that are healthier. "They've bitten off a tremendous project in this case," said Stuart Klaskin of KKC Aviation Consulting in Miami. "If they fail, nobody will be surprised. But if they succeed they'll be the darlings of the industry." Analysts do not expect the deal to trigger a wave of new mergers. America West operates 924 daily departures systemwide, employs 13,000 people and has hubs in Phoenix and Las Vegas. US Airways operates 3,400 daily departures systemwide and employs 30,000 people. US Airways has big hubs in Charlotte and Philadelphia. It operates the East Coast shuttle between Washington, New York and Boston. The deal must be approved by U.S. antitrust and transportation officials but industry experts did not foresee serious regulatory hurdles. Additionally, the federal board overseeing $1 billion in combined loan guarantees to both airlines must approve the deal as does the judge overseeing US Airways bankruptcy case. America West would own 45 percent of the new airline, new equity partners would own 41 percent and 14 percent would go to US Airways, assuming a total private equity value of $850 million, the carriers said. That valuation implied a value of $6.12 a share for Americas West's stock, they said. The new airline's 13-member board would have one member from each of three new equity investors, six members from the America West board, including Parker as chairman, and four members from the current US Airways board, including Bruce Lakefield, current US Airways chief executive, as vice-chairman. Up to $650 million in new equity may be raised, the airlines said. Key investors include ACE Aviation Holdings Inc. (Toronto:ACERV.TO - News), Air Canada's parent, and Boston's PAR Capital Management. General Electric Co. (NYSE:GE - News) will take back planes and Airbus (Paris:EAD.PA - News) will provide a $250 million loan in exchange for being the A350 launch customer.
Chris99 Geschrieben 20. Mai 2005 Melden Geschrieben 20. Mai 2005 AP US Airways, America West Agree to Merge Thursday May 19, 11:40 pm ET By Jacques Billeaud and Matthew Barakat, AP Business Writers US Airways, America West Agree to Merge to Better Compete With Lower-Cost Competitors TEMPE, Ariz. (AP) -- US Airways Group Inc. and America West Holdings Corp., the nation's seventh and eighth largest carriers, are merging to create an airline designed to better compete with lower-cost competitors. The combined company will fly as US Airways and would become the nation's sixth largest airline in terms of passenger miles, an industry measurement. It will be funded by $1.5 billion in new capital from a variety of investors, including aircraft maker Airbus. The goal of the merger is to stitch together two geographically distinct carriers with a history of financial struggles into a stronger airline that would compete better with lower-cost rivals such as Southwest Airlines Inc. and JetBlue Airways Corp. US Airways has a strong presence on the East Coast, and in the Caribbean, while America West operates across the West from hubs in Phoenix and Las Vegas. The airlines plan to merge their frequent flier programs, with current members retaining their full mileage balances. Doug Parker, chief executive and president of America West Holdings, called the combined company "the first nationwide, full-service, low-cost airline." "These two airlines are so much stronger together," said Parker, who will become CEO of the new company. Financing for the deal includes a $250 million loan from European jet maker Airbus. In return, the merged company will serve as a "launch customer" for Airbus' new A350 jet, with deliveries scheduled from 2011 to 2013. The companies did not disclose the number of new jets to be ordered. The new company will be based in Tempe, home of America West. US Airways President and CEO Bruce Lakefield said the merger will ensure US Airways' long-term viability and the security of its employees. Parker said he was not sure how many jobs would be cut if the merger goes through. US Airways employs about 30,000, including 600 at its headquarters in Arlington, Va. America West employs about 14,000. "I don't anticipate any major furloughs over and above" those that have already been occurring Parker said. Jack Stephan, spokesman for the US Airways unit of the Air Line Pilots Association, said the union is "looking forward to being a part of the creation of the nation's premier low-cost airline." JR Baker, head of America West's ALPA unit, said America West pilots will keep an open mind while examining the proposed combination, but are prepared to defend their interests. "We want to make sure we keep our job security and the rights we would have if there had not been a merger," Baker said. US Airways once had some of the highest-paid employees in the industry, but several rounds of pay cuts reduced salaries to those found at America West, which has pay scales at the lower end of the industry average. Under the merger deal, the companies would return a combined 59 jets to their lessor, reducing the airlines combined fleet size by about 15 percent, Parker said. The new airline would have a fleet of 361 aircraft, down from the 419 total planes both companies now fly. Parker said he hopes to obtain regulatory and shareholder approval for the deal this fall, and that customers would see a rapid integration a few months after that. A complete integration of the two airlines, including a combined maintenance and certification schedule, would likely take two to three years, Parker said. The merger with America West is designed to provide the final investment necessary to allow US Airways to emerge from bankruptcy. The deal must be approved by the U.S. Bankruptcy Court in Alexandria, Va., where the merger proposal will be subject to competing bids. Parker said in a conference call with reporters that he does not expect any bidding war to emerge in bankruptcy court. The financing includes an equity investment of $350 million from four groups, including $125 million from the parent of regional carrier Air Wisconsin and $75 million from the parent of Air Canada. PAR Investment Partners, L.P, a Boston-based investment firm, and Peninsula Investment Partners, L.P., a Virginia-based investment firm, will invest $100 million and $50 million, respectively. In all, Parker said the financing includes a $1.5 billion infusion of new capital, that "will provide an unprecedented level of cash for an airline this size." The ability to attract such a deep well of financing is an endorsement of the company's business model, said Parker, which should generate a profit even if oil remains above $50 a barrel. Under terms of the deal, America West shareholders will get a 45 percent stake in the company, the new investors will have a combined 41 percent and US Airways will have 14 percent. The two companies owe a combined $1 billion to the federal Air Transportation Stabilization Board, which provided government backed loans to airlines in the aftermath of the industry crisis precipitated by the 2001 terror attacks. Parker said negotiations with the ATSB are ongoing, but that "the government risk is dramatically reduced because the new airline is so much stronger." US Airways, which last year made its second trip into bankruptcy in two years, slashed worker pay by $1 billion a year and shed $3 billion in pension obligations. The company's first exit from bankruptcy was sped along thanks to a $900 million government loan from the ATSB and a $240 million investment from the Retirement Systems of Alabama, a state pension fund. Alabama has written off its investment and is pondering whether to invest additional money, said David Bronner, US Airways' chairman and CEO of the pension fund. "There's still some loose ends, so we haven't committed any new money, although we could. But we haven't, and principally the reason being that they've structured the deal so that the investors really don't have a whole lot to say about things," Bronner said. The airline said its goal was to reinvent itself as a low-cost carrier like JetBlue or America West. But even after the cost reductions, the airline struggled as fuel costs soared and low-fare competitors drove ticket prices down. America West, which was founded in 1983, operates flights nationwide and to Mexico. When Parker took over as chief executive in 2001, America West was dogged by a reputation as a carrier that delayed flights, lost luggage and left customers waiting. The company was pushed to the brink of bankruptcy shortly after the terrorist attacks and secured a $429 million loan guarantee from the federal government. Its service record has since improved. In July 2003, the company reported its first of several quarters of profits after more than two years of losses. Its earnings have since have been mixed, due largely to high fuel costs and too many cheap fares in the market. Matthew Barakat contributed to this report from McLean, Va.
viasa Geschrieben 20. Mai 2005 Melden Geschrieben 20. Mai 2005 Also so wie ich das verstanden habe, übernimmt ja America West die US Airways. Leider verschwindet somit der Name America West. Dies ist halt aufgrund der regionalen Bedeutung des Namens von HP ganz einfach zu begründen. US Airways ist halt ein international bedeutender Name. Jedoch glaube ich nicht ganz, dass der Name America West ganz verschweindet. US Airways hat ihren Zubringergesellschaften eben auch die Namen der Vorgängergesellschaften (Allegheny, Piedmont) gegeben. Auf der Homepage von HP hat's einige Mitteilungen: http://www.americawest.com/aboutawa/compan...air/us_home.htm Dies finde ich interessant: US Airways projects returning 25 additional aircraft by the end of 2006, in addition to the 46 aircraft that US Airways already has announced it plans to return. Nearly all of the aircraft are being returned to General Electric Capital Aviation Services (GECAS). The combined airline also will take delivery of 13 Airbus A320 family aircraft previously ordered by America West Airlines. Airbus has also agreed to reschedule and reconfirm 30 narrow body A320-family aircraft deliveries from 2006 - 2008 to 2009 - 2010. To rationalize international flying, the merged company will work with Airbus to transition to an all-Airbus international fleet of A330 aircraft and, beginning in 2011, A350 aircraft.
MatzeYYZ Geschrieben 20. Mai 2005 Melden Geschrieben 20. Mai 2005 Was ist denn mit der A330-200 Order? Ist die jetzt gecancelt? Wollte damit US nicht ihre B767-200ER in die Wüste schicken? Also für mich würde es Sinn machen, jetzt die A330-200 zunehmen und ab dem Jahre 2011 Schritt für Schritt gegen A350-800/900 eintauschen. Airbus sitzt ja eh bei der Sache mit im Boot. Wie Alt sind denn die B767-200ER, im Jahre 2011 doch auch schon im schlimmsten Falle um die 20 Jahre?
PHL Geschrieben 20. Mai 2005 Autor Melden Geschrieben 20. Mai 2005 Habe nun schon einige Berichte zum US/HP Zusammenschluß gelesen und bei der Hälfte wird der neue Carrier als sechstgrößter bei der anderen Hälfte als fünftgrößter Carrier des Landes bezeichnet (ua. Washington Post, New York Times usw.). Wird das an der Flottenstärke oder den Passagierzahlen berechnet?
MatzeYYZ Geschrieben 20. Mai 2005 Melden Geschrieben 20. Mai 2005 In dem Zusammenhang wohl die Passagierzahlen.
Newark02 Geschrieben 20. Mai 2005 Melden Geschrieben 20. Mai 2005 Mal eine ganz bloede Frage: Warum bindet sich America West diesen finanziell schmalbruestigen Klotz an`s Bein? Das einzige positive, was ich erkennen kann ist dass die Flotte zusammenpasst und man so an der Wartung einsparen kann. Aber das Streckennetz ist ja grauenhaft. Ostkueste fett vertreten, Westkueste gut besetzt und in der Mitte klafft ein grosses schwarzes Loch... Besonders beachtenswert finde ich das Hub-Netz, dass sich aus Weltstaedten wie CLT, PIT und LAS zusammensetzt. Das ist so, wie wenn LH/LX HAJ und BSL zu ihren Hubs machen wuerden.
PHL Geschrieben 20. Mai 2005 Autor Melden Geschrieben 20. Mai 2005 Las Vegas ist ja noch mehr eine Weltstadt als Phoenix!!! Außerdem denke ich, kann man LAS wohl weniger als Umsteigeflughafen sehen, da die Stadt ja ein großes Potenzial an Kurztrips aus aller Welt hat.
MatzeYYZ Geschrieben 20. Mai 2005 Melden Geschrieben 20. Mai 2005 Wieso, PIT und LAS sind doch nur 2nd Hub. Also CLT, PHL können sich schon sehen lassen. PHX, ok macht auch wirklich nur als HUB Sinn. Ich denke mal, man brauch gar nicht in der Mitte vertreten zu sein, dafür hat man doch UA als Partner, soviel ist in der Mitte ja auch nicht los.
Manuel Geschrieben 20. Mai 2005 Melden Geschrieben 20. Mai 2005 Wie sieht das denn jetzt eigentlich mit der Star Alliance aus? US Airways ist Mitglied, wird jetzt ja aber von America West übernommen und die sind da ja nicht drin. - Könnte die Star Alliance jetzt ein Mitglied verlieren? Die Frage ist ja auch, ob die neue Airline da überhaupt drin bleiben will.
MatzeYYZ Geschrieben 20. Mai 2005 Melden Geschrieben 20. Mai 2005 Ohne Allianz könnten die den Laden gleich wieder dicht machen. Also da ACE ein Investor der ganzen Sache ist, werden die wohl in der Star bleiben, in einer anderen hätte sie eh keinen Platz.
Plane83 Geschrieben 20. Mai 2005 Melden Geschrieben 20. Mai 2005 HP ist super Airline. Bleibt zu hoffen, dass bei dieser Fusion keine Arbeitsplätze verloren gehen und HP auf die Idee kommt endlich dirket Flüge nicht nur im Sommer von Europa nach Las Vegas anzubieten. Hätte nichts gegen Christmas Shopping oder Skiurlaub in Las Vegas....;-)
PHL Geschrieben 20. Mai 2005 Autor Melden Geschrieben 20. Mai 2005 ...und HP auf die Idee kommt endlich dirket Flüge nicht nur im Sommer von Europa nach Las Vegas anzubieten. Hä, hatte America West denn jemals Direktflüge von Vegas nach Europa??? (außer Code Share mit BA)
mith Geschrieben 20. Mai 2005 Melden Geschrieben 20. Mai 2005 Bremen bekommt doch jetzt das Euro-Vegas (Ex-Spacepark). Dann wollen keine Europäer mehr nach Nevada in die Hitze.
PHXFlyer Geschrieben 20. Mai 2005 Melden Geschrieben 20. Mai 2005 Wie schon mehrfach betont, der Begriff LCC ist ueber die vergleichsweise niedrigen Betriebskosten definiert, nicht ueber den Bordservice oder die Zielflughaefen. America West hat bemerkenswerterweise einen ueberdurchschnittlichen Domestic First Class Service, besser jedenfalls als Us Airways. Auch die Zielflughaefen sind nicht in irgendeinerweise "LCC"-spezifisch. AWA baut zielstrebig die Praesenz in LAX aus (ich glaube zur Zeit 11 Nonstopziele zu den Hubs, nach Kanada, Mexiko und JFK!). Durch Abkommen mit Regionalfluglinien "fischt" AWA auch gehoerig im UAL-Territorium in den Rocky Mountains. Auf der Rennstrecke von DEN nach PHX bietet AWA mehr und besseren Service as UAL. Letztere hat lediglich Ted-Fluege, waehrend AWA auch First Class Service bietet. Die neue US Airways ist also auch mehr als die Alte ein Wettbewerber von UAL. Von daher bleibt abzuwarten, wie sich die Star Alliance hier in den USA entwickelt. In jedem Fall muss der Verbleib von US Airways in der Allianz von United abgesegnet werden. Was die georderten A330 anbelangt: Die gelten gegenwaertig als noch immer als fest bestellt, und da US Airways in Kuerze den Glaeubigerschutz aufgeben will, wird das auch so bleiben, da die US B767 in absehbarer Zeit ersetzt werden sollen.
Gast Geschrieben 20. Mai 2005 Melden Geschrieben 20. Mai 2005 @ PHXFlyer wenn ich mich nicht irre, so sind die 330-200 nicht fest bestellt sondern nur Optionen @ all noch sollte man den Tag nicht vor dem Abend loben. Es wird deutlich darauf hingewiesen, das US und AWA nur fusionieren, sollte US aus dem Chapter11 kommen. Also nichts mit "US und AWA haben fusioniert", wie es der Topic-Starter schrieb Wie schauen derzeit die Chancen von US aus bzgl. Ausstieg aus Chapter11? Wie würde es US gehen, wenn der Ölpreis nicht in solcher einer enormen Höhe wäre?
PHL Geschrieben 20. Mai 2005 Autor Melden Geschrieben 20. Mai 2005 Es wird deutlich darauf hingewiesen, das US und AWA nur fusionieren, sollte US aus dem Chapter11 kommen.Wie schauen derzeit die Chancen von US aus bzgl. Ausstieg aus Chapter11? US Airways hat ja mit America West fusioniert um aus dem Chapter 11 rauszukommen. Durch die ganzen Gelder die die US Airways Group nun bekommt (Airbus, AC, Regional Airlines usw.) schaffen sie dies ja. Denke mal die Chancen stehen positiv aber: "We first must get government regulatory and U.S. Bankruptcy Court approval to merge US Airways and America West Airlines for you to begin" Zu allen Fragen bezüglich der Meilenprogramme noch: (Auszug aus einer email an alle DM Member) Will the merged airlines participate in the Star Alliance and the codeshare agreement with United Airlines? The merger envisions continued participation in the Star Alliance and code-share with United Airlines. Now that the merger agreement is complete and announced, we can begin discussions with Star Alliance carriers and United to address the issues. Does this announcement mean that America West is part of the Star Alliance? No. We remain two separate companies and competitors until the merger is finalized
PHXFlyer Geschrieben 20. Mai 2005 Melden Geschrieben 20. Mai 2005 @ XQ-NUE: US hat auf jeden Fall noch ein paar A330-300 fest geordert, die, wenn ich mich recht erinnere 2006 und 2007 ausgeliefert werden sollen. Ausserdem hier noch ein Auszug aus einer firmeninternen Mitteilung an die US-Piloten: "To rationalize international flying, the merged company will work with Airbus to transition to an all-Airbus international fleet of A330 aircraft ..." - es steht also ausser Frage, dass weitere A330 zur Flotte stossen sollen. Was die Fusion anbelangt, da hast Du recht: Das ganze ist zur Zeit ein "proposal", also keineswegs sicher. Der Titel dieses Threads ist in der Tat irrefuehrend. Tatsaechlich hat America West lediglich ein Gebot fuer US Airways abgegeben, verbunden mit einer gesicherten Finanzierung und einem Geschaeftsplan. Formal muss der Vorschlag vom Konkursrichter genehmigt werden. Darueberhinaus ist es theoretisch auch moeglich, dass noch weitere Gebote abgeben werden. Allerdings wird der Konkursrichter eine Frist festlegen, und die wid angesichts der prekaeren Situation von US Airways kurz, also wenige Wochen sein. So war das auch bei der Uebernahme der TWA durch American Airlines. Ich halte es fuer ziemlich unwahrscheinlich, dass auf die Schnelle jemand anders $800 Mio locker machen kann. Aber Ueberraschungen gibt es immer wieder.
ATN340 Geschrieben 22. Mai 2005 Melden Geschrieben 22. Mai 2005 Lustig wird es doch erst, wenn die sogenannten Synergien im operationellen Bereich ausgeschöpft werden sollen: Ich zähle mal auf: US hat ->A319/320/321 mit CFM-Triebwerken, eine Ausflottung von 15 Maschinen ist geplant ->B737-300/400 auf Basis der -200er version (Deshlab lassen sich die Dinger auch so schlecht 2nd Hand verkaufen) - Ausflottung von 10 Maschinen bis 2006 geplant ->Steinalte 757 mit RR-Triebwerken ->Relativ alte 767-200 (Die ja anscheinend bald verschwinden) HP hat ->A319/320 mit IAE-Triebwerken mit Durchsschnittsalter 5 Jahre und weitere 20(?) geordert ->B737-300 aus dem gesamten Produktionszeitraum, Ausflottung bis 2008 geplant ->Uralte 757 mit RR-Triebwerken Also die Flottenplannung der beiden Carrier wiederspricht sich, die bereits bestehenden Flotten sind beim "Ersten Standbein", der Kurz/Mittelstreckenflotte, in einem Kernelement (Trienwerke) unterschiedlich. Wo da die Synergien sind muss mir mal jemand erklären. PHXFlyer, würde denn überhaupt irgendjemand 800Mio für US zahlen?
Manuel Geschrieben 22. Mai 2005 Melden Geschrieben 22. Mai 2005 @ATN340: Wenn zwei solche Unternehmen fusionieren, beschränken sich die Synergieeffekte ja nicht unbedingt nur auf die Triebwerke...
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